4. november 2007

VLADAR NEBA


Greener. Cleaner. Quiter. Smarter. Nova doba v letalstvu? Sodobna tehnologija je zopet odprla svoja vrata. Vsak dan se v človeških glavah poraja na tisoče idej, vendar le nekaj teh doseže komercializacijo. Po 10 let dolgem razvoju, je svet 25. oktobra končno dočakal prvi redni let Superjumba Airbusa A380. Kljub težavam pri izdelavi, ki so zakrivile 2-letno zamudo pri dobavi letala, je naročnik Singapore Airlines na svoje prvo komercialno potovanje od Singapurja do Sidneya pripeljal 455 potnikov in 30 članov posadke, drugače pa lahko letalo v čarterski različici sprejme do 850 ljudi, v standardni lahko prepelje 525 potnikov, v luksuzni, v kateri je bil ta prvi, zgodovinski polet pa 471 ljudi.

»Velikan« je s svojo velikostjo končal 37-letno vladavino boeinga 747, ki je do zdaj veljal za največje potniško letalo na svetu. Potniki so karte kupili na internetni dražbi, cene pa so se gibale med 395 in 70.700€. S prodajo kart so zbrali cca. 1mio €, ki so jih podarili v dobrodelne namene. Evropska letalska industrija Airbus Industrie, pa je kljub izjemnemu dosežku zašla v rdeče številke. Zaradi dve letne zamude pri izdelavi letala je posledično službo izgubilo približno 10.000 zaposlenih in naročniki letal zahtevajo od Airbusa odškodnine v milijonskih zneskih. Razvoj velikana je do danes stal 17 milijard €, kar pomeni da bodo morali prodati 420 letal, preden se jim bo investicija povrnila in bodo začeli ustvarjati dobiček. Bodo ekonomsko uspešni? Do danes so družbe naročile 189 airbusov, z osnovno ceno 224 mio €.

V 24m visokem, dvonadstropnem letalu, ki je dolg kar 73m, ter težak 562ton se razprostira 12 razkošnih apartmajev (1. razred), poslovni razred nudi 60 sedežev, v 2. razredu pa je prostora za 399 potnikov. Načrtovalci letala so se pri samem načrtovanju znašli pred zanimivo nalogo. Po mednarodnih letalskih pravilih mora letalo omogočiti evakuacijo potnikov in članov posadke v 90sekundah. Ali je sploh možno evakuirati 853 ljudi v tako kratkem času? Tako so 26. marca v Hamburgu uspešno opravili evakuacijski test pri katerem se je vseh 853 ljudi rešilo iz letala preko zasilnih izhodov v 78 sekundah in Airbus je dobil dovoljenje od Evropske agencije za varnost pri letenju, da lahko letalo sprejme maximalno 853 potnikov. Kot zanimivost naj omeniva, da si je pri tem poskusu ena oseba zlomila nogo nadaljnjih 32 oseb pa je utrpelo le lažje poškodbe oziroma odrgnine.

Ko se je v vodilnih porajala ideja o novem največjem potniškem letalu, so obljubljali razkošne apartmaje, poročne postelje, kopalnice, bare in telovadnico na krovu, celo kadilnico. Vendar po najinem mnenju gre zgolj za marketinško potezo. A vseeno če pogledamo prvo takšno letalo so delček svojih idej kljub temu realizirali.

Prvi potniki, ki so lahko izkusili kako se leti z takšnim luksuznim letalom so bili brez besed, le tisti ki so let preživeli v apartmajih so imeli negativno pripombo- v odličnem ambientu, ki ga ustvari moderno opremljen in z vrtnicami okrašen apartma, ob odlični hrani ter kozarčku penine je prepovedano izvajanje kakršnihkoli vročih igric na letalu.

Sara Druškovič, Andrej Mastinšek

Viri:

  • Časopis Slovenske novice (26.10.2007, str.7), časopis Žurnal24 (26.10.2007, str.10), RTV SLO, Siol novice, Ljubljanske novice

14 komentarjev:

BAR Ekspreso pravi ...

Upam, da ne bo imelo takšnega konca, ki ga je imel prejšnji (največji)...

Anonimni pravi ...

kakšen konec pa je imel prejšnji (največji)?? če misliš na wtc in pentagon so se v njih zaletela letala manjša od boeinga 747 (namreč 757, 767 in 707pentagon)..
razen če sem jaz tu kaj zamešal in si mislila na konec kakšnega drugega letala...

Marko Vlah

Jure Kavčič pravi ...

Mene tudi zanima kaj si mislila s tem :) Drugače pa vsaka čast Airbusu, čeprav se bo verjetno morala preoblikovati marsikatera steza samo zanj. Američani verjetno že delajo na čem večjem saj jim verjetno ne odgovarja prav fejst, da ima evropsko podjetje končno večje letalo :)

Alen pravi ...

Kaj hitro se bo pokazalo ali je bila 2-letna zamuda vredna cakanja..in ali bo povprasevanje po letalih res taksno, da se jim bo povrnila investicija..upam da jim bo uspelo, saj so si z dolgoletnim trudom in razvijanjem taksnega letala zagotovo to zasluzili..vsaj po opisu sodec pa gre za letalo "prve" klase.


Alen Ploj

Anonimni pravi ...

To letalo je res ogromno, sam ga še nisem videl, vendar sem po tv in po internetu že več krat kaj bral o njem. Celo bi naj bil A380 največje zgrajeno letalo v preteklosti in prihodnosti. Saj Airbusove in Boingove raziskave kažejo, da se bodo usredotočili k prozivodnji manjših letal, katera bodo hitrejša in bodo porabila manj goriva, saj razvijajo neke nove motorje, ki bi naj v veliki meri izboljšali porabo goriva. Gotovo je A380 ogromno in čudovito letalo, vendar dvomim, da se jim bo investicija povrnila, saj so preprosto predolgo rabili, da so ga dokončali.
Tadej.H.

Anonimni pravi ...

Uff hudo,res je velik!! Samo, ko se pa zgodi kaka katastofalna nesreča, je pa tudi žalosno. Glih prejšni teden sem gledala preverjeno, ko je kazalo ostanke letala, ki še danes ležijo na kraju nesreče pa je od takrat minilo že 26 let, umrlo pa je 180 ljudi,...ko pa kaj takega slišim, mi pa kr mine,da bi kdaj letela s tako velikim letalom!!!

anja t

Unknown pravi ...

Zares enkratno letalo! Sicer nisem navdušen nad letenjem, ampak s tem letalom pa bi se rad enkrat popeljal. Glede same investicije pa nisem prepričan, če se bodo Airbusu vložena sredstva povrnila. Letalo je res v vseh pogledih veličastno, vrhunsko opremeljeno, ampak je zaradi vsega tega ogromno ljudi brez službe, pa še podjetje je v izgubi. Menim, da bi morali narediti malce manjše letalo, katerega razvoj ne bi terjal takih posledic.

lep pozdrav

Unknown pravi ...
Avtor je odstranil ta komentar.
Unknown pravi ...

Zanimiva zadeva vsekakor, spominja me na Titanic :)
Le da je ta preživel 1. let.
Zelo velika investicija,upam pa da povrnjena.

Lp,
DM

Unknown pravi ...

Taka investicija-vprašanje če je vredna svojega denarja, poleg vseh izgub, ki jih je imela zaradi odložitve.Ampak pomojem bodo ves ta denar kaj hitro nadoknadili, pa še na koncu dobiček imeli od tega.Konec koncev je vsem potovanja želnim enkrat želja leteti z največjim letalom

Unknown pravi ...

Velik lepotec! Samo da se investicija povrne. Po moje se bo, ker je v bistvu to kot neka novost v letalstvu. Imam pa vsekakor željo da bi enkrat letela z tako mogočnim letalom.

Anonimni pravi ...

Tudi letalska industrija je v primeru Airbus-a A380 po mojem mnenju zašla v napačno smer. Ne razumem kaj je ciljna skupina konstruktorjem takšnih vrst letal...ali se gredo masovnega prevažanja ljudi (853 potnikov) ali govorimo o "najetih luxuznih apartmajih visoko v nebu". Vsekakor je "vse to" verjetno malo preveč za 73 m dolg "življenjski prostor". Prednost današnjih potovanj po zraku naj bi bila predvsem hitrost, očitno je, da se je vmes pojavila še želja po ustreznem "luxury life-u"

Irena Šišovska

Anonimni pravi ...

Za izdelavo takšnega letala je zelo drago in seveda zahtevno delo šele ko ustvarjajo in sestavljajo projekte ter pomembna je pazljivost ter natančnost, a vendar ko sem poslušal poročila ( 24 ur ),da pridobiš letalski izpit moraš skrampati kar 70000 evrov pa nekaj. Torej spet je tu slabost, ker nekateri si spet ne morejo privoščiti tega. Čudi me kaj je z današnjo populacijo, kakšne cilje sploh imajo ti ljudje? Res je da za takšne inovacije moraš vložiti pošteno količino denarja, a vendar spet ne rabijo določiti tako velike cene, saj že s tem profitira podjetje ko dobiva od potnikov denar in seveda so posebej še hrana,pijača in še kaj več. Z poviševanjem cen ali določevanjem visokih cen ne bo profitiral s tem bo izgubljal. Na kakšen način to mislim ? Mislim na takšen način, da če bo imel visoke cene bo se vkrcalo v letalo manj potnikov.Nevarnost, ki bi mu uničila ves ta vložen trud, bi bili konkurenti. Če pa bi določil nižjo ceno bi pa profitiral, saj malo po malo postane veliko ! A morda to ni res? Tako bi veliko zaslužil, veliko prometa bi imel ter pridobil dvakrat več.Prepričan sem v to, da noben človek ne bi dal toliko denarja za potovanje s takšnim letalom, pa tudi nobeden ne bi opravljal izpita za letalo za tolikšno vsoto, če gledamo realno.Ljudi lahko zavede njegova velikost, udobje in še vse drugo ampak se ne smemo sprenevedati.


Artan

Anonimni pravi ...

Letalo je res veliko in lepo. Cena vozovnice je pa tudi krasno draga.
Upam, da jim bo uspelo kar so načrtovali...

Branka Fras