Pri razvoju hibridnih avtomobilskih pogonov so japonske tovarne naredile velik skok naprej. Predvsem Toyota in Honda pa tudi Mazda na razstavah prikazujejo modele, ki jih že proizvajajo serijsko. Evropejci in Američani pa se med seboj povezujejo da bi pospešili razvoj in ujeli svoje tekmece. Pomemben dosežek je hibridni motor dosegel že pri Audiju, dva koncepta s hibridnimi motorji pa sta že pokazala Francoski PSA in to z : Peugeot 307 Coupe-Cabrio in Citroën C4, ki bosta na trgu šele leta 2010. Zanimivo je to, da so princip, s katerim deluje hibridni motor razvili že v nemški šoli v Aachnu in to v začetku sedemdesetih let prejšnjega stoletja. Na tem principu danes deluje hibridni pogon japonske Toyote, vgradili pa so ga tudi v svoj najbolj luksuzen model Lexus in v terenska vozila.
Učinkovito delovanje hibridnih pogonov je zasnovano tako, da je pomembno delovanje dveh pogonskih motorjev in sicer: motorja z notranjim izgorevanjem in elektromotorja , ki je hkrati elektromotor in generator. Da pa to deluje nemoteno pa je potrebno zasnovati tudi nove menjalnike in dobiti dovolj zmogljive akumulatorje. Ti novi dodatki pa povzročajo konstruktorjem največ težav, saj dodatki ne smejo povečati teže vozila, kajti dodatna teža izniči dobršen del energije, ki je privarčevana z dvojnim pogonom. Danes se predvsem pojavlja vprašanje, zakaj vozila s hibridnim motorjem porabijo manj energije? Odgovor na to je, da vozila sama proizvajajo to energijo. Električni stroj namreč deluje izmenično kot generator in kot pogonski motor. Pri zaviranju in pri vožnji po klancu navzdol električni stroj polni akumulator z električno energijo, ki jo lahko vsak hip uporabi kot pogonsko energijo. Najboljša možnost za hibridne pogone je povezava motorja z notranjim izgorevanjem in električnim strojem, ki ga lahko vgradimo v menjalnik, med menjalnik in motor, lahko pa tudi na prvo ali zadnjo pogonsko os. General Motors, Daimler-Chrysler in BMW, ki so se v Ameriki že povezali, da bi skupaj dohiteli Japonce, so se odločili za vgradnjo električnega motorja v menjalnik. Zanj je značilno da ima dva načina delovanja: 1. lahko deluje med vožnjo vsak motor posebej ali pa oba skupaj- to velja za vožnjo po mestu, 2. za vožnjo po odprtih cestah pa - stalno deluje motor z notranjim izgorevanjem, le pri močnem pospeševanju ali pa pri vožnji po strmih klancih mu da dodatno moč elektromotor.
Med zagovorniki hibridnih pogonov ni enakega mnenja ali so primernejši bencinski motorji, ker so lažji ali dizelski motorji, ki porabijo manj goriva in proizvajajo za 30% manj ogljikovega dioksida. Več možnosti številni konstruktorji dajejo bencinskemu motorju. Pomembno pri teh hibridnih pogonih je tudi dodatna funkcija STOP&START. Gre za to, da pri zaustavitvi za kratek čas motor neha delovati, z rahlim pritiskom na sklopko, pa ponovno steče. Velika uspešnica pa je Toyota Prius, ki se je odločila za vgradnjo dveh električnih strojev: eden proizvaja električno energijo, drugi pa deluje kot elektromotor,saj zaradi zmogljivih akumulatorjev lahko deluje kar tri ure. Pri tem dobiva akumulator električno energijo iz generatorja, ki ga poganja bencinski motor, pri tem pa generator izkorišča tudi zavorno energijo.
Kaj pa cena? Cena Toyote Prius se trenutno giblje med 24.000 € in 29.000 € (odvisno od dodatne opreme). Cena primerljivega avtomobila (npr. VW Golf V.) se giblje med 16.000 € in 20.000 €. Se vam zdi nakup smiseln…
Učinkovito delovanje hibridnih pogonov je zasnovano tako, da je pomembno delovanje dveh pogonskih motorjev in sicer: motorja z notranjim izgorevanjem in elektromotorja , ki je hkrati elektromotor in generator. Da pa to deluje nemoteno pa je potrebno zasnovati tudi nove menjalnike in dobiti dovolj zmogljive akumulatorje. Ti novi dodatki pa povzročajo konstruktorjem največ težav, saj dodatki ne smejo povečati teže vozila, kajti dodatna teža izniči dobršen del energije, ki je privarčevana z dvojnim pogonom. Danes se predvsem pojavlja vprašanje, zakaj vozila s hibridnim motorjem porabijo manj energije? Odgovor na to je, da vozila sama proizvajajo to energijo. Električni stroj namreč deluje izmenično kot generator in kot pogonski motor. Pri zaviranju in pri vožnji po klancu navzdol električni stroj polni akumulator z električno energijo, ki jo lahko vsak hip uporabi kot pogonsko energijo. Najboljša možnost za hibridne pogone je povezava motorja z notranjim izgorevanjem in električnim strojem, ki ga lahko vgradimo v menjalnik, med menjalnik in motor, lahko pa tudi na prvo ali zadnjo pogonsko os. General Motors, Daimler-Chrysler in BMW, ki so se v Ameriki že povezali, da bi skupaj dohiteli Japonce, so se odločili za vgradnjo električnega motorja v menjalnik. Zanj je značilno da ima dva načina delovanja: 1. lahko deluje med vožnjo vsak motor posebej ali pa oba skupaj- to velja za vožnjo po mestu, 2. za vožnjo po odprtih cestah pa - stalno deluje motor z notranjim izgorevanjem, le pri močnem pospeševanju ali pa pri vožnji po strmih klancih mu da dodatno moč elektromotor.
Med zagovorniki hibridnih pogonov ni enakega mnenja ali so primernejši bencinski motorji, ker so lažji ali dizelski motorji, ki porabijo manj goriva in proizvajajo za 30% manj ogljikovega dioksida. Več možnosti številni konstruktorji dajejo bencinskemu motorju. Pomembno pri teh hibridnih pogonih je tudi dodatna funkcija STOP&START. Gre za to, da pri zaustavitvi za kratek čas motor neha delovati, z rahlim pritiskom na sklopko, pa ponovno steče. Velika uspešnica pa je Toyota Prius, ki se je odločila za vgradnjo dveh električnih strojev: eden proizvaja električno energijo, drugi pa deluje kot elektromotor,saj zaradi zmogljivih akumulatorjev lahko deluje kar tri ure. Pri tem dobiva akumulator električno energijo iz generatorja, ki ga poganja bencinski motor, pri tem pa generator izkorišča tudi zavorno energijo.
Kaj pa cena? Cena Toyote Prius se trenutno giblje med 24.000 € in 29.000 € (odvisno od dodatne opreme). Cena primerljivega avtomobila (npr. VW Golf V.) se giblje med 16.000 € in 20.000 €. Se vam zdi nakup smiseln…
Viri:
http://www.toyota.si/inside_toyota/environment/green_technologies/hybrid_synergy_drive.aspx
Avtorja: Sabina Partlič in Alen Ploj
Avtorja: Sabina Partlič in Alen Ploj
6 komentarjev:
Ne sliši se slabo, samo so kar dragi, pa še oblika ni najbolj privlačna. No kak za koga. Mislim pa, da so kar zmoglivi. Ni čisto en sam-svoj pogon, ker so še vedno prešibki.
Branka Fras
Ja, zadnje čase se res veliko govori o hibridnih motorjih.
Res so vodilni korejci in japonci, vendar se mi zdi, da jih bodo evropejski in ameriški proizvajalci kmalu dohiteli.
Res je, da so ti avtomobili kar dražji in, je potrebno kar premisliti če se nam splača nakup takega avtomobila ali ne, dovisno od kilometrov, ki jih naredimo z njim.
Res je tudi, da so trenutrno elektro motorji še preslabi oz. porabijo preveč energije, da bi bili samostojno pogonsko sredstvo.
Kombinacija bencin-elektrika pa ni edina, ki je mogoča, lahko se kombinirajo tudi vodikove celice ali plin z elektriko ali bencinom, meni osebno bi se najbolj primerna zdela povezava vodikovih celic in elektrike.
Tadej.H.
Meni se zdijo avti na hibridni pogon super, saj ne onesnažujejo okolja tako, pa tudi ker bomo počasi z zemeljskim bogastvom nafto počasi zelo omejeni.
Tako da proizvajalci le teh, le tako naprej!
Počasi bomo tako ali tako vsi vozili takšne avte.
LP
Suzana
Avtomobili na alternativne vire energije bi lahko zaživeli že pred mnogo časa! Vendar pa tega ne dopusti naftna industrija in korporacije, ki se ukvarjajo s črpanjem le te. Razlog? Sami veste kako živijo od nje! Derivati so znova in znova dražji!
Ponekod pa je voda dražja od nafte:)
Hibridni avtomobil je vsekakor aktualen in zanivim. Predvsem zaradi neosnaževanja in zmogljivosti ki ji dosegajo.
Sem pa na internetu zasledil eno njegovo slabost! Pretihi so. V ameriki so se pritožili osleplejni ljudje, ki jih ne slišijo - tako da bodo morali na tem nekaj še narediti.
http://www.imdb.com/title/tt0489037/
Na tej strani je en film o tem zakaj je propadel projet enega izmed takšni avtomobilov, če vam je si ga kje sposodite ali kako drugače pridobite in pogledate!
Lepo razložijo vse!
Je pa nekaj na tem avtomobilu.
Kdaj bo pa vsakdanjem življenju, pa bomo videli!
Trenutno »hibridna inovacija« še ni razvita do te mere, da bi omogočala konkurenčnost ki vlada splošno v avtomobilski industriji, kar posledično pomeni relativno visoke nabavne cene, ki odvračajo kupce. V Sloveniji je stvar še v povojih, v nekaterih državah pa je že opazna porast povpraševanja po varčnih in okolju bolj prijaznih produktih na področju avtomobilizma.
Irena Šišovska
Avtomobili na hibridni pogon postajajo vedno bolj aktualni. Vendar vsaka inovacija prinaša določene prednosti, kot tudi slabosti. Nič drugače ni pri tej.
Tudi v New Yorku so se odločili, da bodo v roku petih let taksije poganjali samo še hibridni motorji. Za takšen ukrep so se odločili, saj New Yorški taksiji v ogromnem številu neprestano vozijo po ulicah, pogosto v gnečah in zastojih, ter tako tako onesnažujejo okolje.
Nadja P.
Objavite komentar